vineri, 8 octombrie 2010

Thasos - cea mai nordica insula a Greciei

Ne-am intors din vacanta in Thassos acum cateva zile si pot sa spun ca am fost foarte incantata de alegerea facuta. Vacanta noastra a fost de vis si daca am mai fi stat 8 zile tot as spune ca nu e de ajuns.
Thasos este denumita "insula de smarald"  eu cred ca datorita apei care in anumite zone privita de sus este de un albastru deosebit. 
Insula este situata in golful Kavala,  in  partea nordica a Marii Egee si este cea mai apropiata insula de Grecia continentala (8 km). Pe insula se poate ajunge fie din portul Kavala fie din portul Keramoti, agentia noastra a optat pentru calatoria cea mai scurta cu ferryboat-ul adica 30 de minute Keramoti -Limenas, cealalta varianta este Kavala - Skala Prinos (aproximativ o ora si 45 de min).









In partea ei cea mai intinsa,  insula masoara 22 km de la est la  vest si 26 km de la nord la sud. Are o  circumferinta de aproximativ  100 km, fiind mai mica decat Rodos si mai mare  decat Samotraki. 
Insula Thassos are o sosea principala care inconjoara insula de-a lungul tarmului si am inteles ca masoara 98 km. 
Transportul pe insula se face cu autobuze care pleaca din  Thassos Town (Limenas) si opresc in fiecare dintre  satele insulei  si la toate plajele. De trei ori pe zi autobuzele  fac inconjurul insulei, la buss time table erau afisate doua curse, doar ca prctic am descoperit ca mai exista si cursa de la ora 14.30. Informatii in  legatura cu programul autobuzelor se gaseste afisat in statiile din  statiuni, iar biletele pot fi achizitionate de la soferii de autobuz sau de la magazinele din jurul statiilor. 

Unde am fost si ce am vazut
La Alyki (o mica peninsula a insulei Thasos) am ajuns cu autocarul local - am fost siguri ca ne vom descurca si fara ghid ... si ne-am descurcat foarte bine si oricum a costat excursia mai putin decatc ea organizata de agentia de turism locala.




Aici am petrecut o mare parte din zi uracand si coborand, am facut o incursiune in istorie ... printre ruine, am vazut fostele zone de exploatare a marmurei - si am inteles modul in care era extrasa marmura in zona. Ne-am jucat crabi, ne-am plimbat printre pini, iar mini-excursia a fost plina de buna dispozitie. 

In plimbarea noastra la Aliki am gasit o bisericuta in stanca pozitionata exact pe parea cu plaja amenajata. Am observat ca cei care au optat pentru excursia organizata au ratat acest mic colt al insulei care are un farmec aparte. E deosebit sa iesi dintr-o mica pestera in care poate te gandesti la cele sfinte si sa sa vezi marea albastra, plaja putin galagioasa, pescarusii... ce sa mai pe mine ... atmosfera de la Aliki m-a dus cu gandul la modul de viata al recilor, descris prin cartile de istorie.

Plaja de la Aliki este micuta cu pietre, dar cochet aranjata cu cateva taverne care te imbie sa le calci pragul iar peisajul este de vis. 


De La Aliki am mers pana la manastirea Arhanghelului Mihail (noi am parcurs 4-5 km pe jos - asta a fost incalzirea pentru Ipsarion). 
Teoretic se poate luat autocarul de ora 14.30, pe care noi se pare ca l-am ratat. Oricum drumul nu a fost nici foarte lung, nici foarte dificil. Noi ne-am amuzat, am mancat struguri, am cautat sochine coapte si am trecut pe langa alte doua sit-uri arheologice - pe care nu le-am vizitat. 


Problema cu manastrirea este ca in intervalul 14.30-16 este pauza de masa, siesta iar manastirea este inchisa publicului. Noi am ajuns la 14.36 asa ca am asteptat deschiderea portilor. Peisajul este foarte lisititor desi foarte aproape de manastire se afla o plaja cu nisip ... foarte frumoasa. Manastirea e micuta si asezata chiar pe stanca ... bisericuta veche este micuta iar maicutele ne-au intampinat cu rahat indulcit cu miere de pin ... delicios!



Capitala insulei este Limenas sau Thassos Town se afla  intr-un  golf, intre capul Evreokastro (E) si capul Pachi (V) sau cel putin asa ne-a zis ghidusa noastra inainte de a ne urca pe feeryboatIn acest oras am gasit cele mai multe situri arheologice din toata insula. Exista Muzeul de Arheologie  din Thassos pe care noi l-am rata din cauza magazinelor :) din cate am inteles este unul  dintre cele mai bogate din Grecia de Nord. Noi am vizitat bazarul (unele suveniruri erau mai ieftine decat in celelate statiuni altele nu), portul nou (unde am vazut barcute cochete, pescarusi si bancuri mari de pesti), faleza si plaja din portul nou. Apa calda, limpede doar ca plaja avea multe pietre si un ponton pentru barcile de pescari facut din placi de marmura.
Limenaria
Este un orasel destul de micut insa foarte cochet plajele  de aici atrag  foarte muti turisti deoarece este un mix intre pietre si nisip foarte fin. 
Ce mi-a placut cel mai mult? tavernele de pe faleza. Am petrect mai multe de jumatate de zi pe plaja desi era destul de mohorata vreme, iar la o taverna tipic greceasca  am mancat cea mai buna supa de peste!


Satul Panagia (am aflat ulterior ca inseamna capela Fecioara Maria) este asezarea situata la cea mai mare altitudine din insula Thasos. Desi localnici spun ca este un sat, eu sunt de parere ca arata ca un oras mai micut. Este foarte cochet si are o piateta deosebit de frumosa. Merita vizitat, cand ajungi acolo ... esti in alt film ... in nici un caz nu m-am gandit ca sunt atat de aproape de mare. Din sat am incercat sa ajungem la Pestera Dragonului teoretic la 15 minute de sat, noi am tot mers pe drumul indicat de localnici si nu am ajuns... noroc sau ghinion :)




Ipsarion. 
Mi s-a parut fascinant ca pe aceasta insula de dimineata pana seara, poti pleca de la malul marii pana in creierii muntilor (Vf. Ipsarion 1204m) si retur. Pentru aceasta experienta noi am alocat doar jumatate de zi. Teoretic din Golden Beach/Skala Potamina spre Ipsarion se poate merge cu autoturism/autocar pana in Potamina si de acolo pe jos, in drumetie. Noi am parcurs tot drumul pe jos, din Golden Beach pana in Potamina, unde ne-am intalnit cu ghidusul nostru Atanasios, iar de aici am urcat pe carari de munte. 

Traseul a fost solicitant, dar peisajul si compania au facut ca excursia sa decurga intr-un mod foarte placut. 
Din Potamina pana aproape de varf am facut 2 ore si jumatate cu mici pauze ... sa-mi trag sufletul. Merita efortul iar panorama este deosebita. In acelasi loc se poate ajunge cu masina de teren dar pe un alt traseu.
Thassos este renumita pentru preparatele din peste, friptura de  miel si dulciuri.

Niciun comentariu:

Trimiteți un comentariu